maj 25

Från lovsångsteam till diktator

Blogg

0  comments

Det har inte alltid varit såhär. Den här historiska tillbakablicken visar att före taggtråd, personkult och diktatur var det väckelse i Nordkorea.

I en kyrka i Nordkorea spelar en pojke i lovsångsteamet. Det faller sig naturligt. Pojkens mamma är frälst, pappa är äldste och missionär i den underjordiska kyrkan i Kina, och morfar är pastor. Utanför dörren räcker någon just över ett traktat medan en annan bjuder in till gudstjänst.

Det är svårt att föreställa sig att det här är Pyongyang i Nordkorea. Att det i den tidigare hälften av århundradet fanns 800 kristna skolor och gatuevangelister lite överallt i denna stad. Men 1900-talets stora trend – ett nytt, fritt och upplyst sätt att tänka, skulle snart drabba regionen på allvar. Och när kommunismens och ateismens andliga tankbilar rullade fritt på gatorna efter andra världskriget var det en del landsmän som jublade. Men ingen kunde nog ana vad som väntade.

Det är hjärtskärande, men den lilla pojken som spelade orgel i lovsångsteamet tog makten i landet 1948. Slagorden var befrielse från Gud, men allt Kim Il-Sung hade lärt sig i kyrkan satte han i system för att skapa en religion där han ersatte Jesus med sig själv.

President Kim Il-Sung slösade ingen tid. Han visste att Jesus var ett hot mot hans fortsatta makt över folket. De kristna som höll fast vid namnet Jesus möttes av extrem förföljelse. Kyrkor jämnades med marken. Gatuevangelisternas kärleksfulla inbjudningar ersattes av hånskratt. Troende människor mördades. Biblar och kristna böcker brändes upp.

Kulten som Kim Il-sung började skapa runt sig själv kallas ”Juche”. Ordet betyder självtillit. Det är i grunden en politisk ideologi som hävdar det nordkoreanska folket som oberoende och självförsörjande, och upphöjer mänsklig förmåga. Kim Il-sung sa: ”Folket är min gud”, och som folkets ledare blev han såklart den högste av alla.

En av våra hemliga källor som fått uppleva Juche på nära håll berättar om de kristna dragen. Lovsånger sjungs till Kim Il-sung med melodier tagna från kristna sångböcker. Man ber till Kim Il-Sung om mirakler och bugar fortfarande inför statyer av honom. Denna tillbedjan riktas också till hans efterträdare. I Nordkorea baseras inte tideräkningen längre på Jesu födelse, utan på Kim Il-Sungs. Det är nu år 107.

Målet för en nordkorean är att i nästa liv återförenas med Kim Il-Sung, ”den evige presidenten”. På arbetsplatser och skolor hålls varje dag vad vi i Sverige skulle kalla en andakt, med gemensam högläsning av Kim Il-sungs skrifter, samt en meditation över en djupare betydelse. Det finns en ”treenighet” baserad på fadern (Kim Il-Sung), sonen (Kim Jong-Il) och den helige ande (folkets ande). Här finns också en ”Maria”, Kim Il-Sungs mamma Kan Pan-sok är en central figur i personkulten som vördas som ”Koreas moder”. Att hon faktiskt var kristen ignoreras och istället används texter om henne för att manipulera mammor att vara villiga att sätta ideologin före sina barn.

Om det kan gå så fort från väckelse till becksvart mörker så är vi övertygade om att landet kan förvandlas lika radikalt igen – genom Jesu kärlek. Även noll legala missionärer kan Gud multiplicera till evangelister i varje gatuhörn. Kanske är det därför regeringen kallar Bibeln ”en extremt farlig bok”. 

Vad kan du göra nu? Var med och be för Nordkorea! Be att situationen ska förändras och att fler människor ska ta emot Jesus! – Var med och smuggla in digitala biblar! svischa en gåva till nummer 123 900 36 25 eller via bankgiro 900-3625

Tack! Tills Jesu kärlek nått alla folk.

Bild från foreignpolicy.com.

DELA GÄRNA ARTIKELN I SOCIALA MEDIER!

0 shares

Läs de senaste blogginläggen

Översättare och bibelsmugglare

Översättare och bibelsmugglare

Hellevis starka kallelse för östmission

Hellevis starka kallelse för östmission

Från utkastad till utsänd

Från utkastad till utsänd