januari 21

Från ockultism till Jesus

Blogg, Okategoriserade

0  comments

Då fanns inte en enda troende. Nu har vi den stora glädjen att klassa folkgruppen udmurterna som ett nått folk. Såhär gick det till när evangeliet nådde den sovjetiska delrepubliken vid Uralbergen.

Ingen kunde ge något svar på om det fanns en enda troende udmurt. Tio år av brinnande böner för udmurterna, men fortfarande inget genombrott. Solna Pingstförsamling, som började be för udmurterna i slutet av 1970-talet, hade kommit till en brytningspunkt. Men när de frågade sig själva om det verkligen var lönt att fortsätta, reste sig en person upp och utbrast: ”Har vi bett i 10 år kan vi inte ge upp nu!”
Efter detta förnyade församlingen sitt engagemang för udmurterna. Det skulle snart visa sig att uthålligheten gjort mer än de kunnat ana. Ett par år senare fick de kontakt med missionären Pavel som kommit till Udmurtien från Ukraina. När han fick höra om deras böner insåg han någonting. Samtidigt som församlingen hade börjat be för udmurterna blev Pavel frälst, och samtidigt som de förnyade sitt engagemang fick Pavel sin kallelse till Udmurtien. 

När Pavel begav sig ditåt var republiken mellan Uralbergen och Volgafloden fortfarande helt stängd. Under andra världskriget flyttades Sovjets vapenproduktionen inåt i landet och Izjevsk, Udmurtiens huvudstad, blev en av dessa platser. På grund av den paranoia som präglade ledningen fick ingen resa varken in eller ut. Detta gjorde det otroligt svårt att sända dit missionärer.
När Pavel kom till Izjevsk 1989, var udmurterna onådda. Efter 10 år av hårt arbete hade den kristna skaran i republiken ökat till 10 000 och över 200 församlingar hade grundats. Efter 15 år samlade Pavel mellan 1200 och 1300 till sina gudstjänster varje söndag. Bland dessa fanns före detta ateister, kommunister, fångar och människor med ockult bakgrund som lämnat sina liv till Jesus. Många kom till tro genom de Alphakurser församlingen anordnat.
Udmurtien har sina andliga rötter i buddhismen och schamanismen. Folktron var en salig blandning mellan naturdyrkan, ockultism, myter och andedyrkan som uppstått över tid och blandats med regionens historia. Första mötet med kristendomen var med Ortodoxa kyrkan och skedde under sen medeltid. Men för många innebar inte detta goda nyheter med upprättelse och befrielse, utan tvångskonvertering. Delar av den tidigare folktron fortsatte dock att utövas, fast i form av en lokal blandreligion i kristen förpackning. 

När Sovjet tog makten skulle allt som kallades religion rensas ut och under många år var det ateism och kommunism som istället styrde det andliga klimatet. När järnridån sedan föll blev folket som länge längtat efter att fylla tomheten offer för nyandliga rörelser, som Hare Krishna och Hedningarnas förening. Statistiken på antal självmord i Udmurtien var ett av världens högsta och pastor Pavel berättade i tidningen Ljus i Öster 1994:
– Nyligen såg jag en självmordsannons i en tidning. Där stod det att det fanns en klubb för alla som tänkte ta sitt liv. I annonsen stod bland annat ”I Izjevsk finns många unga häxor och trollkarlar som kan hjälpa er. Vänd er till oss”.

När evangeliets ljus började bryta fram blev det kollisioner med mörkret i regionen. 2004 skrev vi om ett stort event med häxor, helbrägdagörare och trollkarlar som ägt rum i Izjevsk. Arrangör var bland annat föreningen Hedningarna i Udmurtien. Men samma år och i samma stad markerade Gud mot detta mörker. Genom stöd från Sverige och Finland arrangerades konferensen ”Evangeliet – där folk och kulturer försonas”. Ljus i Öster var på plats och efter söndagens gudstjänst blev det dopfest i badhus, och 14 personer klev ner i dopgraven. 
Från Udmurtien har det genom åren kommit många starka vittnesbörd om hur Gud verkat. Vi har hört om unge Volodja som sökte sina svar i Ufologernas Sällskap, men efter att ha mött kristna och den kärlek de utstrålade bytte han tro på flygande tefat till tro på Jesus.
Vi har mött Valerij som låg i sängen med bruten ryggrad. Han blev i sitt svåra tillstånd påmind om en kristen arbetskamrat och det hon berättat om en levande Jesus Kristus. Han gav sitt liv till Jesus i sin sjuksäng och blev helad. Han blev sedan en av studenterna på Ljus i Östers bibelskola i Izjevsk.

Vi har också fått vittnesbörd från ett udmurtiskt fängelse där Jesus hade nått innanför väggarna. Cirka 30 fångar blev frälsta och bildade där en egen församling. En dödsdömd isolerad fånge i samma fängelse fick in det kristna radioprogram som Pavels församling sände, i sin cell. Han blev frälst, befriad från dödsångest och fick sitt straff omvandlat till livstids fängelse. 
Men särskilt minns vi Michail Atamanovs starka bönesvar. När han såg sin mors nöd över att inte kunna läsa Guds ord på sitt språk, började han be Gud om en udmurtisk bibelöversättning. När mamman strax därefter gick bort insåg Michail att han förlitat sig på hennes tro och inte sin egen. Han började då söka Gud och fick personligen uppleva Guds frälsning, för att sedan bli den som Gud kallade att översätta Bibeln. Han fullföljde uppdraget från början till slut och ägnade 23 år av sitt liv till att färdigställa hela Bibeln på udmurtiska. 

Nya Testamentet kom ut 1997, och hela Bibeln kom ut 2013. Bland de mest tacksamma var udmurtiska sånggruppen Buranovskie Babushki som deltog i Eurovision Song Contest 2012 med ”Party for Everybody”. För United Bible Societies berättade de att Bibeln verkligen behövdes och att de vill lära de unga om Guds vägar på deras eget språk.
Uthållig bön från församlingen på plats såväl som svenska församlingar och Ljus i Östers förebedjare har spelat en avgörande roll i allt som hänt udmurterna. Samtidigt som Filadelfiaförsamlingen i Izjevsk växt fram, så har också Ortodoxa kyrkan fått ett rejält uppsving och idag finns flera nybyggda kyrkor där många är aktiva. Än finns många kvar att nå men numera har vi har den stora glädjen att klassa udmurterna som ett nått folk. 

Idag har Pavels församling 1500 medlemmar och de har planterat många församlingar runtom i Udmurtien och övriga Ryssland. Nu står de på egna ben och i år är de redo att sända sina första missionärer utanför landets gränser. Inför detta bad de om coachning från Ljus i Öster och Solna Pingstförsamling och ett tiotal kom till Sverige i augusti för en kortare missionsbibelskola. Att få se ungdomar från Udmurtien evangelisera på gator i Sverige var ett starkt vittnesbörd om deras resa från onådda till att själva gå ut!

FOTNOT: Människorna på bilden är inte desamma som i artikeln. Detta p g a säkerhetsskäl.

DELA GÄRNA ARTIKELN I SOCIALA MEDIER!

0 shares

Läs de senaste blogginläggen

Översättare och bibelsmugglare

Översättare och bibelsmugglare

Hellevis starka kallelse för östmission

Hellevis starka kallelse för östmission

Från utkastad till utsänd

Från utkastad till utsänd