Hoppa till innehåll

Iranier drömmer om Jesus

I det onådda Iran pågår en väckelse. Det är fler och fler som längtar starkt efter Jesus, i ett land med endast en halv procent evangeliskt kristna, berättar vår partner Eugene Bach från Back to Jerusalem.

Världens största väckelse i ett muslimskt land pågår just nu i Iran, berättar Eugene Bach, representant för vår partner Back to Jerusalem (BTJ). Visionen för BTJ är evangeliets spridning från öst till väst. Eugene berättar att det varit mycket fokus på väckelsen i Kina de senaste 22. men att Kina nu på grund av Covid-19 pandemin stängt gränserna vilket innebär att många av de kinesiska missionärerna tillfälligt bosatt sig i mellanöstern.

– Det är som en dominoeffekt, väckelsen rör sig från Kina till Iran just nu. Det är fler människor som kommer till Kristus i Iran än i något annat muslimskt land i världen. Alla kristna som jag känner i Iran har kommit till tro genom en dröm. De har själv mött Kristus i en dröm eller så har någon som har drömt lett dem till Jesus, säger Eugene. 

Iran är en del av Asien och inte arabvärlden.Men i och med att landet ligger i mellanöstern tror de flesta att landet är arabiskt. Han förklarar vidare att perser är ett helt annat slags folk än araber, de har en djup förankring till sin antika historia med poesi, kultur, och så vidare. Araber var ursprungligen nomader och har inte haft samma tradition av att bevara sin historia. I Bibeln, till exempel, ser vi Irans historia och Eugene påpekar att om man byter ut ordet persisk till Iran, blir det tydligt.

– Islam är inte en del av iransk kultur. De har aldrig frågat efter det utan iranier lider under Islam. Det pågår en rörelse i landet som innebär att folket vill ha allt annat än Islam, menar han.   

Ljus i Öster stöttar nu fem lokala medarbetare i Iran. De arbetar som lärare, både kvinnor och män, och jobbar i en skola som BTJ har startat. De är en del av den underjordiska kyrkan i Iran. Skolan är öppen för alla och populär, eftersom den leds av en känd och inflytelserik person i landet. Många vill studera på hans skola och lyssnar gärna till lärarna när de berättar om Jesus.

Fler artiklar

Andliga varelser på en mänsklig resa

Ungdomarna profeterar och ber om befrielse

Bibelöversättare – anonyma hjältar