Hoppa till innehåll

Så smugglade 80-åriga Yin in biblar i Nordkorea

Yin stod framför spisen i sitt kök men hennes tankar var någon helt annanstans, på andra sidan en gräns få får korsa. Hon hade alltid haft ett hjärta för Nordkorea och de kristnas desperata rop efter biblar tog verkligen tag i henne. Hon ville göra någonting mer. Något som de troende vännerna visste var för farligt. 

– Många av de som har försökt ta med sig biblar in i Nordkorea har blivit mördade, påminde de henne om. Men de allvarliga varningarna gjorde Yin mer och mer övertygad om att hon behövdes. Om inte jag, vem?

Aromen från grytan fyllde Yins hem. Ett sånt där hem där vem som helst är välkommen när som helst, där det alltid finns mer mat, och där nästan alla samtal leder till Jesus. Och trots att Yin blivit änka och numera hade vuxna barn fortsatte hon laga mat för en hel armé. Att vara 80 år gammal var inte ett hinder för Yin. Tvärtom. Nu hade hon färre åtaganden och mer tid att göra det Gud manade henne till.

Hon tog ut grytan ur ugnen och fick en idé. Hon bestämde sig för att addera en ny ingrediens till sin berömda koreanska maträtt – ljudbiblar. Och när en farmor med en gryta i handen närmade sig den nordkoreanska gränsen väcktes inga misstankar.
Efter ett lyckat försök fortsatte Yin laga grytor att ta med sig över gränsen, och bibel efter bibel hittade på något sätt hem till kristna nordkoreaner.

Men plötsligt stannade tiden. En vakt såg något sticka upp och blev misstänksam. Han tog fram sin kniv, stack ner den i maten och kände hur något tog emot. Han drog upp det som kniven tog tag i och fäste blicken på Yin. Denna lilla kinesiska tanten visade sig vara det mest förbjudna – en bibelsmugglare.

Farmor Yin återvände inte till sin familj i Kina den kvällen. De misstänkte det värsta och fick till slut veta att hon hade hamnat i ett nordkoreanskt fängelse. Tårarna rann, för det är en plats man inte återvänder från. Särskilt inte om man har med biblar att göra.

Men någonstans långt borta, i ett nordkoreanskt fängelse, fanns en farmor som älskade att prata om Jesus. Hon fattade tag i den unika möjligheten att få vittna för de mest onåbara nordkoreanerna och blev snabbt den mest problematiska fången. Men Gud var med henne. Ingen klarade av att tortera henne och vakterna som ville döda henne tvekade eftersom hon var kinesisk medborgare. Till slut bannlyste de Yin från Nordkorea och skickade tillbaka henne över gränsen, hem till familjen.

Framför sin spis står Yin igen med samma maning inom sig att mätta de hungriga och nå de onådda. Alltid redo att förse passerande nordkoreaner både med mat och med en bibel att ta med sig över gränsen.

Fler artiklar

Andliga varelser på en mänsklig resa

Ungdomarna profeterar och ber om befrielse

Bibelöversättare – anonyma hjältar